tisdag 22 januari 2008

Champinjonfyllda tomater, 80-talsklassiker...

... 80-talet vilka minnen, axelvaddar (ju större desto bättre), stora färgglada örhängen & knasiga frisyrer som gärna hade blekts och färgats i flera olika nyanser, smala midjor med breda skärp och på fötterna pumps eller stövlar med superspetsig tå och sylvassa höga klackar oavsett vinter eller sommar så gick man i dessa "fotkläder". Ett under att man inte halkade och bröt benen av sig. Hela ens siluett & form var som ett enda stort V.

Mitt i allt detta när jag minns tillbaka så minns jag just dessa fyllda tomater, känner både smak & doft av dem, lustigt men så är det. En förrätt som jag inte gjort på länge men som jag gärna delar med mig av till den som vill prova. Synd att den glömts bort.

Till fyra personer behövs;
4 tomater (gärna kvist för de är lite större)
4-6 färska små champinjoner
1 liten vitlöksklyfta
Persilja (ca 1 dl ohackad)
½ dl riven god ost
1 brk champinjoncreme
salt och peppar

Sätt ugnen på 200 grader

Skär av en "hatt" på tomaterna och spar dessa. Gräv ut mellanväggar och kärnor och kasta det. Finhacka champinjoner, vitlök och persilja och blanda detta i en skål med den rivna osten och champinjoncremen. Smaka av med salt och peppar och fyll tomaterna med röran och lägg på "hatten". Ställ tomater på en ugnsfast form och in i ugnen i ca 15-20 min. Gott med rostat bröd som skär i stavar för den som vill doppa brödstavaran i tomaterna.

Om det blir röra över, (beroende på hur stora tomaterna var) så går den bra att frysa. Gott att använda till en ostgratinerad macka. Har även använt denna röra till ugnsfisk. Helst flundrafileér, bre röran på fileérna vik ihop (börsar), salta och peppra fisken lätt, lättvispa grädde och klicka över fisk-"börsarna" . Gratinera i ugn 200 grader i ca 20 min. Vid servering lägg en tsk med svart kaviar på varje fisk-börs. Serveras med ris och sallad. Ljuvligt gott även denna rätt. Bon apetit!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Du syrran, varför öppnar du inte en liten restaurang/café med din kunskap?

Kramis
Bitte